Werk je in de zorg of thuis: Hoe houd je je mindset in bedrijf?

Het zijn vreemde tijden. Daar waar de ene persoon onder hoge druk levens aan het redden is op de IC van een ziekenhuis, zit een paar straten verderop iemand verveeld thuis, omdat al het werk voor die dag al gedaan is.

Je zou denken ‘zo is het leven’. De ernst of juist het saaie van de situatie heeft een stevige invloed op de beleving van de persoon. Want hoe groot is de kans dat iemand in slaap valt tijdens een rit in een van de meest spannende achtbanen ter wereld, of dat een toeschouwer uitzinnig van vreugde opspringt bij een vioolconcert?

Hoe raar het ook misschien klinkt, jij beslist zelf hoe je met de situatie omgaat. Er is dus geen oorzakelijk verband tussen de situatie en je mentale stemming. Die stemming heb je namelijk onder alle omstandigheden volledig in eigen hand.

Ook voor jou als ondernemer in deze bizarre tijden waarin financiën, gezondheid en toekomst ongewis zijn, geldt dat je de veerkracht hebt om er beter mee om te gaan.

De volgende stappen helpen je zowel onder druk, als in een stressloze situatie autonoom te blijven. Hierdoor benut je je brein optimaal en haal je het beste uit jezelf.

Stap 1.

Ontkoppel je mindset van de situatie. Ook al gaat er invloed uit van de situatie, je mindset (stemming) blijft een eigen keuze. Beslis wat jij met deze Corona crisis wil op een manier die jou het meeste oplevert of op gaat leveren.

  • Zie als ondernemer de voordelen van deze crisis voor je bedrijf of je branche.
  • Leer als medicus steeds effectiever met het virus om te gaan.
  • Ontdek de toekomstmogelijkheden van je kinderen, terwijl je ze thuis les geeft.

Stap 2.

Grijp je mindset bij het nekvel om te doen wat jou het beste uitkomt in de situatie. Zorg dat het vóór je werkt, zodat je optimaal omgaat met de situatie. Dus:

  • Gebruik je relativeringsvermogen om beter om te gaan met de druk van het redden van levens. Neem afstand van de situatie. Stel korte termijn doelen en laat tussen de inspannende handelingen je gedachten afdwalen, zodat je je weer oplaadt voor de volgende situatie.
  • Gebruik je focus om beter om te gaan met verveling. Neem risico’s, durf te falen en verhoog je persoonlijke werkdruk door meer eisen aan je presteren te stellen.

Of je autonoom bent in de keuze van je stemming is zichtbaar aan je productiviteit. Hoe beter je in staat bent je gedachten erbij te houden, hoe productiever je zult zijn en hoe sneller je leert.

Laat je inspireren

RSS


Geen blog meer missen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond One Minute Coaching?
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *