Met welke kwaliteit word jij succesvol?  

KwaliteitenKwaliteiten

Als mensen (nog) niet succesvol zijn hebben we de neiging te benadrukken waar de ander zich nog in moet ontwikkelen. Zo kwam ik laatst een zeer gedisciplineerde salesmanager tegen die zijn mensen zijn eigen strakke discipline op legde. Zijn accountmanagers waren best goed in hun vak, werkten hard, maar ze vulden ‘de lijstjes’ niet (op tijd) in en haalden het aantal afspraken niet dat ze moesten maken. Maand na maand lag de nadruk op datgene dat ze niet goed voor elkaar hadden. Demotivatie alom, tot een lichte anarchie aan toe.

Kijk naar wat er wél is

Hoe doorbreek je dit patroon?
Het begint bij te kijken naar wat er wél is. Bepaal als manager met je mensen één kwaliteit, van de 50 kwaliteiten die ieder mens minimaal heeft, die er echt bovenuit steekt. Iedereen heeft zo’n krachtige, opvallende kwaliteit die hij of zij ten gelde kan maken.

Kijk vervolgens hoe deze persoon in zijn of haar rol deze kwaliteit nadrukkelijker kan inzetten om succesvol(ler) te zijn. De manager zal (als coach) de zoektocht hiernaar moeten initiëren.

De moeilijkheid in dit proces zit ‘m erin dat de eigenaar van deze kwaliteit, de accountmanager in dit verhaal, deze kwaliteit van zichzelf in eerste instantie niet erkent. Vreemd genoeg is deze kwaliteit een vanzelfsprekendheid in de ogen van de eigenaar.

Zo kon mijn stiefdochter op 7-jarige leeftijd een 3D-tekening maken van haar eigen kapsel, sprak ik laatst een zeer creatieve manager, die zijn eigen vestiging voor lage investeringskosten helemaal had gerestyled en heeft een van mijn andere kinderen een fotografisch geheugen. Voor alle drie geldt dat ze deze kwaliteiten als vanzelfsprekend ervaren.

Tijdens de coaching, die vaak als leuk wordt ervaren, zoek je samen naar een link tussen deze kwaliteit en het optimaal benutten daarvan in het werkveld. Hierdoor vergroot je de kans op succes en daarmee het plezier.

Tegelijkertijd is er altijd iets dat minder goed gaat

Een veel gehoorde opmerking is dat je wel veel aandacht kunt besteden aan de kwaliteiten van de ander, maar wat gebeurt er dan met de dingen die niet goed gaan?

Kortom, er is vaak geen geduld, geen tijd voor dat slappe gedoe. Het zoeken naar de kwaliteit voelt als een omweg. De gewoonte in het coachen van – op dat moment – niet succesvolle mensen, is om hen (vroeg of laat) te pushen. Immers het is ook in het belang van de coach dat de resultaten verbeteren. Hij of zij wordt er tenslotte op aangesproken. In een bedrijfscultuur waar alles draait om resultaten worden mensen vrij snel chagrijnig van het voortdurend benadrukken van wat er niet is. 

Veranderen kent een volgordelijkheid

Accepteer de volgordelijkheid bij de verandering die je als leidinggevende wilt bewerkstelligen. Als een rijtje dominosteentjes zal eerst het plezier van de mensen die hun vak uitoefenen weer terug moeten komen. Na het plezier komen al vrij snel betere resultaten en pas (veel later) zullen de lijstjes, de randvoorwaarden, meer aandacht krijgen. Met andere woorden: de werk- en leerinstelling volgt in veel gevallen de lol in het vak. In de euforie van de goede resultaten laten veel mensen zich gemakkelijker aanspreken op de randvoorwaarden, zoals het invullen van lijstjes. 

Wil je leren hoe je je team een positieve boost geeft?

Ik heb een uniek aanbod voor jou en je collega’s: De One Minute Workshop!

In een One Minute Coaching workshop laat ik je ervaren hoe je on-the-job kunt coachen. Je leert hoe je medewerkers op een positieve manier een spiegel voorhoudt. Ik kom langs bij jou op kantoor en we gaan samen aan de slag.

De voorwaarden zijn eenvoudig: zorg dat er teamleiders, een manager of andere leidinggevenden aanwezig is, maak een half uur vrij voor de workshop en meld je aan via deze link.

Let op: dit aanbod geldt tot eind mei en daarna vervalt het, dus zorg dat je je snel aanmeldt. Ik hoop je binnenkort te ontmoeten.

Je kunt ook naar ons toekomen. Er zijn regelmatig introductieworkshops en open trainingen. Check de kalender voor de data en schrijf je snel in.

RSS


Geen blog meer missen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond One Minute Coaching?
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *