We drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was!

alles blijft zoals het was

Volgens de cijfers van het NRTO (de branchevereniging voor trainen & opleiden) bedraagt de gezamenlijke omzet van bedrijfstrainingen en – opleidingen € 3,4 miljard in Nederland per jaar.

Bedrijfsopleidingen, trainingen en cursussen aan mensen die veronderstellen dat het geleerde door de deelnemers in een werksituatie daadwerkelijk in praktijk wordt gebracht.

….Veronderstellen…  

Organisaties die hun medewerkers bedrijfsopleidingen laten volgen zonder deze kennis te borgen, gooien geld over de balk

Wat het onderwerp van de bedrijfsopleiding ook is, uiteindelijk moet dit worden toegepast in de praktijk. De meeste mensen die deze opleidingen inkopen of verzorgen gaan ervan uit dat dit vanzelf gaat. En niets is minder waar.

Verandering gaat One Minute at a time

Voor echte verandering heb je constante coaching van de ander nodig
Er is begeleiding, coaching en sturing binnen het bedrijf voor nodig.

Mensen zijn hardnekkig in het vasthouden aan oude gewoonten
Ook al snappen ze het belang van een andere aanpak

Hoe verloopt een succesvolle implementatie?

Bij het implementeren van veranderingen zijn er een drietal fasen waar de betreffende medewerker doorheen moet om uiteindelijk zijn of haar nieuwe kennis in de praktijk te brengen.

1)     De bewustwordingsfase

Veel mensen zijn zich vaak niet bewust dat ze terugvallen in de oude aanpak en hebben een spiegel nodig in de vorm van coaching om te weten dat ze het anders doen dan afgesproken. In deze fase is de intrinsieke motivatie om het anders te gaan doen essentieel.

De coach is ervoor om die intrinsieke motivatie te triggeren.

2)     De veranderingsfase

Toepassen, vergeten, opnieuw toepassen, fouten maken. De veranderingsfase is een doorlopend leerproces. In deze fase wordt er geleerd met vallen en opstaan.  

3) Borgingsfase

De uiteindelijke borging betekent dat kennis en vaardigheden renderen in de praktijk. Een blijvende nieuwe gewoonte ziet het levenslicht.

Kleurencirkel

De mindset of de mentale stemming waarin je je werk doet, bepaalt of je datgene dat je geleerd hebt ook in praktijk brengt. Die mindset heeft onderhoud nodig en zal dagelijks gespiegeld moeten worden om er zeker van te zijn dat de mensen gaan doen wat ze geleerd hebben.

Bij het begeleiden van de shift in mindset blijf je als teamleider bewust uit de inhoud

Een goede coach of begeleider bemoeit zich niet met de inhoud. Daar zijn psychologen voor. Hij houdt zich alleen bezig met de mindset, geeft geen instructie maar ziet duidelijk in welke mentale stemming de handelingen worden ondernomen en weet daarmee of de investering in de training gerechtvaardigd.

Geef als teamleider je mensen de gelegenheid het anders te doen dan ze gedaan hebben. Respecteer de fouten en accepteer ze niet. Dat is de manier waarop blijvende groei gewaarborgd is.

Diegenen die de gelegenheid krijgen om fouten te maken, en daarbij ongeveer 60% van de werktijd in de uitdaging (groene cirkel) zitten, zich bewust zijn van de momenten waarin ze terugvallen op de oude gewoonte, hebben een grote kans het geleerde echt toe te passen.

En daarmee de trainingen te laten renderen.

Ben jij teamleider en wil je weten hoe je de mentale stemmingen bij je werknemers herkent en bijdragen aan een positieve mindset waarbij het gedrag van je medewerkers op lange termijn verandert? Kom dan naar de introduction workshop op 5 oktober a.s.

Direct aan de slag?

Neem contact op om een One Minute Workshop bij jou op kantoor te boeken. Je maakt dan in 30 minuten kennis met de basis van One Minute Coaching.

RSS


Geen blog meer missen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond One Minute Coaching?
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *