Verantwoordelijkheid, durf jij weg te lopen na een korte coaching?

Verantwoordelijkheid; een woord dat snel is uitgesproken en maar pas vorm krijgt als er actie op wordt genomen. Door verantwoordelijkheid te ‘geven’ of te ‘nemen’ verbind je er een actie aan en wordt verantwoordelijk een werkwoord. Verantwoordelijkheid is te vergelijken met de wind. Je merkt de kracht van de wind pas als er iets in beweging wordt gezet.

Hoe kun je verantwoordelijkheid voor je laten werken?

Door letterlijk afstand en ruimte te nemen van de ander. Dat kan uiteraard alleen als de verantwoordelijkheid voelbaar bij de ander ligt.

Hoe dan?

Door op het einde van je interventie op respectvolle wijze weg te lopen.

Veel leidinggevenden willen ook zien dat de alle woorden goed landen, dat de ander hen echt goed begrepen heeft. Juist door oogcontact te blijven houden, nemen veel medewerkers (vaak onbewust) de gelegenheid om de interventie te verzachten en waar mogelijk, de verantwoordelijkheid weer terug te geven. Medewerkers krijgen de kans om vragen te stellen, de inhoud in te gaan, naar voorbeelden te vragen, weerstand te geven enz.

Hierdoor blijft het op het einde van deze interventies vaak onduidelijk wie verantwoordelijk is. Je kunt dit als leidinggevende afdwingen door letterlijk te zeggen: “Jij moet verantwoordelijkheid nemen”. In dat geval leg je verantwoordelijkheid op en wordt het een verplichting.

Met het weglopen geef je ruimte en laat je de ander voelen wat verantwoordelijkheid is en wordt de motivatie om daar wat mee te doen bij veel mensen groter. Je laat de ander ervaren wat er gevraagd wordt.

Natuurlijk hebben veel mensen die dit voor het eerst horen weerstand op het ‘weglopen’. Wellicht dat je je daarin herkent. “Je laat de ander in de steek”, is een veel gehoorde reactie.

Ja, voor even”, is mijn antwoord vaak. Daarmee wordt voor even het gevoel van ‘eenzaamheid’ voor even vergroot en daardoor voelt de ander zijn of haar verantwoordelijkheid”.

Of mensen reageren met: “Dit kun je niet maken. Hoe moet dat voor de ander voelen?”

Wellicht vervelend, of ongemakkelijk”, is mijn antwoord. “Al snel zullen veel medewerkers de boodschap begrijpen, want ook al ben je weg, je blijft in de buurt”.

Welke woorden werken op zulke momenten niet?

Uitspraken als “Wij”, “Hoe kan ik je helpen?”, “Ik snap dat je het lastig vindt” of “Als je er niet uitkomt weet je me te vinden”, ontkrachten de verantwoordelijkheid van de ander.

Welke woorden laten de ander verantwoordelijkheid ervaren?

Woorden waar vertrouwen van afstraalt. En een band tussen gever en nemer. Als je tegen de ander zegt: “Jij kunt het” of “Ik geloof in jou” en vervolgens de verantwoordelijkheid voelbaar bij de ander laat. Door afstand te nemen voeg je de daad bij het woord.

En niet al te lang daarna, na een dagdeel bijvoorbeeld, check je wat de ander ermee heeft gedaan en vindt je volgende interventie plaats. Op deze manier gaat verantwoordelijkheid aan het werk.

CTA: Door je medewerkers aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid word jij een nog betere leidinggevende.

In de open training One Minute Coaching besteden we veel aandacht aan hoe jij dit doet en hoe je daarmee jouw positie als leidinggevende kunt versterken. Met One Minute coaching:

  • train je jouw veerkracht
  • krijg je tools in handen om mentale stemmingen bij je medewerkers te herkennen,
  • leer je de vier One Minute Coaching communicatie technieken, waardoor je veel effectiever on the job en in het moment kunt coachen.

Het voordeel van deze open training is dat je tijdens de training kunt oefenen met collega leidinggevenden en tussen de trainingen door het geleerde direct in de praktijk kunt brengen.

Je zult versteld staan van het effect van deze training op jou en dus ook op jouw team.

Schrijf je snel in. Er zijn nog enkele plekken vrij.

RSS


Geen blog meer missen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond One Minute Coaching?
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *