Pijnlijke momenten op de werkvloer. Met One Minute Coaching communiceer je veerkrachtiger!

Veel spreekwoorden en gezegden zijn absoluut waar. Als er iets ècht niet waar is, is het de uitdrukking: “Schelden doet geen zeer, slaan veel meer”. Mensen kunnen elkaar namelijk enorm pijn doen met woorden. Vooral omdat deze woorden kunnen blijven hangen in de gedachten van de ontvanger en daar gaan opspelen, knagen en cirkeltjes blijven draaien.

Het wordt nog erger als allerlei gedachten bijkomen als: “Ik had dàt moeten zeggen”. Of: “Waarom heb ik nu niet dat gedaan en gezegd?”. “De volgende keer als ik haar of hem tegenkom dan….”

Het blijft dus niet bij dat ene pijnlijke moment.

Laatst sprak ik een teamleider die een aantal dagen daarvoor een vervelend ‘akkefietje’ had met een van zijn mensen, waarbij er een aantal verwensingen naar zijn hoofd waren geslingerd. Deze situatie met alles wat daarin gezegd was, was gaan ‘malen in zijn hoofd’. Gedurende het opvolgende weekend lukte het hem niet om deze gedachten ‘uit zijn hoofd’ te krijgen. Hij kon daarom geen tel van zijn weekend genieten. Maandagochtend kwam hij mentaal behoorlijk gesloopt op de zaak zonder een duidelijk plan.

Wat veroorzaakt deze smeulende schade van zo’n gebeurtenis?

  • Analyseren en bedenken wat beter zou zijn geweest. “Ik wou dat ik….”. Een bekend gezegde: “A(l)s is verbrande turf”.
  • Willen begrijpen waarom de ander zo doet. “Waarom doet iemand nu zo…?” Stel geen vragen aan een ander als die er niet bij is.
  • Het persoonlijk maken. “Heb je een hekel aan mij of zo…”
    Of: “We liggen elkaar nu eenmaal niet”.
  • Denken, denken en denken zonder een actie daaraan te verbinden.

Wat kun je doen om de opmerkingen een positieve richting te geven?

  1. Maak het niet persoonlijk. Hierdoor hecht je niet te veel waarde aan de woorden van een ander. Bedenk je dat diegene die jou vervelende zaken toewenst, dat waarschijnlijk ook doet in de richting van anderen.
  2. Zodra deze situatie en de woorden die gezegd zijn, gaan malen in je hoofd, roep het een ‘halt’ Veel mensen hebben de gewoonte achteraf deze praktijksituaties uitgebreid te analyseren. Hoe eerder je daarmee ‘stopt’ hoe beter. Als gedachten namelijk eenmaal op gang zijn, zijn ze moeilijker te stoppen.
  3. Kijk naar de toekomst en besef je dat het gebeurd is om jou verder te helpen. “Wat helpt het je” is een betere vraag dan “Waarom overkomt dit mij nu weer?” Hierdoor inspireer je jezelf.
  4. Benoem de kwaliteiten van de betreffende persoon waar je het akkefietje mee hebt gehad voor jezelf. Niet om te verklaren wat er gebeurd is, maar om met mildheid naar de persoon te kijken.

Gebruik deze gebeurtenis om jezelf te versterken. Ook de momenten dat mensen minder prettige dingen tegen je zeggen.

One Minute Coaching biedt tools en communicatietechnieken die je mentale veerkracht als teamleider enorm kunnen versterken.

Wil je dit leren? Of ervaren?

Dat kan!

Ik ga de komende maanden het land in om gratis 30 minuten One Minute Coaching workshops te geven.

Om hiervoor in aanmerking te komen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Zorg ervoor dat minimaal 10 geïnteresseerde medewerkers, inclusief teammanager(s) en/of leidinggevende(n) bereid zijn om mee te doen
  • Regel een geschikte locatie bij jou op kantoor
  • Maak ruim 30 minuten vrij om aan de workshop deel te nemen.

Tijdens de One Minute Workshop ga ik met jullie aan de slag en laat ik je ervaren wat One Minute Coaching voor jullie kan doen. Daarbij demonstreer ik ook onze webapplicatie die ingezet kan worden om het functioneren van je collega’s te kunnen monitoren.

No strings attached.

Als extra bonus krijg je een exemplaar van mijn boek Wat een geluk! Jij hebt een topsportmentaliteit.

Klik hier om een afspraak te maken.

 

 

RSS


Geen blog meer missen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond One Minute Coaching?
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *