One Minute Coaching, pijn en plezier bij het spiegelen

Spiegelen

Wat voor werk je ook doet, in de techniek, als ingenieur, in de bouw, als arts in een ziekenhuis. Bij elke verandering die een team, een afdeling of een bedrijf doormaakt zullen mensen de dingen anders moeten doen, dan ze gedaan hebben.

Wellicht ook jij.

Doe jij dat niet, dan krijg je hetzelfde als je al had. Simpel zal je zeggen, maar niets blijkt minder waar. Ook jij weet ongetwijfeld dat het veranderen van je gewoonten een grote uitdaging is. En dat begint bij bewustwording van je huidige gedrag. Je kunt gewoonten immers alleen doorbreken als je ze bewust bent. En voor die bewustwording hebben veel mensen een ander nodig. Door de figuurlijke spiegel van de ander word je je eigen gedrag bewust. Als je in de spiegel wilt kijken uiteraard.

Hoe spiegel je de ander zo dat de kans op een bewustwording groot is?

Dat doe je in twee richtingen:

  • Door het laten zien en ervaren van de PIJN die het huidige gedrag kost en
  • het laten inzien van het PLEZIER dat het toekomstige gedrag oplevert.

Stel je voor, iemand heeft de gewoonte om acties uit te stellen. Al meerdere keren heb je gezien dat iemand zichzelf in de nesten werkt door zaken steeds uit te stellen. Je besluit te One Minute Coachen.

De communicatietechnieken die je kunt inzetten zijn:

  • complimenteren, waarbij je altijd uitgaat van de kwaliteiten van de ander,
  • inspireren waarbij je uitgaat van de toekomst,
  • confronteren waarbij je de ander de positieve spiegel voorhoudt en
  • provoceren waarbij je het gedrag van de ander op de hak neemt̻.

De doelstelling is steeds dezelfde. Iemand laten kijken naar zijn eigen gedrag, altijd vanuit de positieve intentie dat de ander er iets aan kan veranderen.

Hoe kun je iemand mentale pijn laten ervaren?

Vooral door de ambitie, de drijfveer van de ander te ‘raken’, altijd vanuit de meest positieve intenties en in het belang van de ander.

Denk dan aan zinnen zoals:

Confrontatie: “Heb je in de gaten dat je je werk nooit zo goed kan doen als dat je zou willen, omdat je op het laatste moment nog dingen moet doen en dingen gaat afraffelen?”.

Provocatie: “Ik hoor je heel vaak hetzelfde zeggen, namelijk dat het wel goed komt”. En dat terwijl het te vaak op het laatste moment niet goed komt. Ik zou mezelf niet meer geloven, als ik jou was”.

Complimenteren: “Wat ik zo mooi aan jou vind is je enorme vertrouwen in jezelf. Dat neemt groteske vormen aan”.

Provoceren: “Laat lekker gaan, joh. Wat zou jij je druk maken? Het komt toch altijd weer op zijn pootjes terecht. En zo niet…. (stilte)….dan is het tocht ook goed?” Gevolgd door een vette glimlach.

Inspireren: “Je kunt een voorbeeld voor anderen zijn”. En dan:

Provocatie: “Sterker nog, meestal ben je dat ook”.

Hoe kun je iemand een plezierig vooruitzicht geven?

Een vooruitzicht dat energie geeft, waar de persoon blij van wordt, iets om je te verheugen

Stel je eens voor dat je niets meer uitstelt. En in plaats daarvan dingen onmiddellijk oppakt. Hoe veel rust dat zou geven? Heerlijk gewoon! En ik weet dat jij bij rust gedijt. Dan kom je los”.

Over een aantal maanden heb je deze gewoonte van jou onder controle. Dan stel je niets meer uit. Mensen om je heen gaan dan ook steeds meer op jou vertrouwen. Want, wat je zegt dat je gaat doen, doe je ook”.

Wat ik een absolute kracht van je vind is je creativiteit en die komt nog meer tot zijn recht als zaken onmiddellijk aanpakt en niet meer uitstelt”.

Jij hebt zo’n wilskracht! Dit ga je onder de knie krijgen. Niemand gaat jou dit meer afnemen als jij hier je schouders onder zet. Dan gaan de dingen bijna als vanzelf en zul je je zelf verbazen over de snelheid waarmee jij de dingen aanpakt en niet meer op zijn beloop laat”.

Als het op veranderen aankomt vinden we vaak dat de ander moet veranderen en dat we het zelf al behoorlijk goed doen. Dat zijn de momenten dat je elkaar eerlijk, oprecht en respectvol mag spiegelen. En misschien wel moet spiegelen.

Ongeveer 95% van onze gedragingen zijn we ons niet bewust, met andere woorden, de ander heeft recht op jouw spiegel. Een reden te meer om elkaar te spiegelen om, als de ander dat wil, bewustwording te creëren. Het geeft dè gelegenheid eigen gedrag te veranderen.

Tijdens de Open Training ervaar en ontdek je in drie dagdelen de spiegeltechniek die een belangrijk onderdeel van One Minute Coaching vormt. Je krijgt tijdens de training veel ruimte om te oefenen met de vier communicatietechnieken, waardoor je als leidinggevende One Minute Coaching direct in praktijk kunt brengen. Doordat je de mentale stemmingen van de ander beter herkent zit je sneller op de kern van datgene wat de ander beweegt.

De Open Training gaat 6 september a.s. van start. Doe je mee? Inschrijven kan via deze link.

RSS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *