Nooit meer een burn-out

Burnout

15% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft ermee te maken (gehad). Een burn-out.

HR-managers hebben dagelijks te maken met medewerkers die ten onder dreigen te gaan aan werkdruk, overspannenheid en burn-outs.

Maar hoe komt het dat zoveel mensen werkdruk ervaren? En waardoor wordt het veroorzaakt?

Je vak is veranderd en ‘ je mag ’ steeds minder, er  zijn steeds meer regels en je moet steeds meer. Je collega’s klagen, de mensen voor wie je werkt klagen, iedereen is moe en de sfeer is regelmatig om te snijden. Mensen in branches als de zorg en het onderwijs weten er alles van.

Er is een onderbezetting op je afdeling. Je moet onverwacht een extra rooster draaien, omdat een collega zich ziek meldt. Je staat in de file en je komt te laat. Het netwerk ligt plat en je kunt niet op internet terwijl je een gigantische to do lijst hebt. De afdeling marketing heeft een mail naar alle klanten gestuurd met een fout in de data, waardoor veel meer klanten dan verwacht reageren.

Allemaal feiten. En soms zijn de feiten wat ze zijn, namelijk onveranderlijk. Voor veel mensen zijn deze feiten echter de logische veroorzakers van de werkdruk, ziekteverzuimpercentages en burn-outs.

Dat lijkt logisch, en toch zit daar een gedachtenfout.

Het zijn niet de feiten die dit leed veroorzaken!

Het is je mindset of beter gezegd, de manier waarop je vanuit vier verschillende gemoedstoestanden naar dezelfde feiten kijkt (zie model). Bedenk je dat elke gemoedstoestand (elke kleur) goed is! En dat jij de keuze bepaalt.

In groen ben je op je best, ben in de actiemodus en denk je in oplossingen. Je hersenen (jouw neocortex) werken in deze gemoedstoestand optimaal. Doordat je constant in contact bent met jezelf en je omgeving krijg je ook energie van deze mentale stemming.

In geel (spanning/verkrampen) ben je bang om te falen, een relatie te verliezen, ‘af’ te gaan, of afgestraft te worden. Het goede van deze cirkel is dat je je aan de randen van je eigen comfortzone beweegt. Het is een teken dat je leert of gaat leren. Door het ècht te doen, het groen te maken, maak je je comfortzone groter. Evenals je gevoel voor vrijheid.

Durf je comfortzone te verlaten, het geeft je groei

In rood (woede/frustratie) ben je anderen of jezelf aan het beschuldigen, je voelt je onmachtig en je realiseert je dat je vooraf hele andere verwachtingen had. Het goede van deze cirkel is dat je passie hebt, betrokken bent, wilt vechten om te krijgen wat je wilt.

Minder effectief is rood als je denkt aan het nemen van revanche en niet gefocust bent op je doelen. Deze gemoedstoestand kost heel veel energie. Het lucht soms op voor korte duur, maar er zit een repeterende kant aan frustratie, meestal verbonden aan mensen, situaties en momenten. Soms kan alleen een naam of een woord dat frustrerende gevoel al oproepen. Je bent vaak bezig met zaken die je niet kunt beïnvloeden.

Mag je dan nooit boos zijn? Tuurlijk wel. Maak gebruik van de energie en zet de energie om in ‘getergdheid’ en voor je het weet zit je in groen.

  • Focus je op zaken die je wel kunt beïnvloeden.

In grijs (afhaken) ben je er klaar mee, en voelt het alsof het geen zin meer heeft om ervoor te gaan. Je geeft op en wordt cynisch. Je bent moe gestreden, je voelt je slachtoffer, de bierkaai is sterker gebleken.

Het goede van deze cirkel is het relativeren, afstand nemen. De meta communicatie. Maak gebruik van deze cirkel, neem afstand en stap daarna in de cirkel die je voor jou het beste voelt.

Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je nooit meer een burn-out krijgt?

  • Zorg voor een beter samenspel tussen je emotionele brein en je cognitieve brein. Groen is de enige gemoedstoestand waarin je naar de voordelen van een feit kijkt.

Je primaire reactie bij het bekijken van een feit is in heel veel gevallen een (onbewust) oordeel. Je voelt een emotie veroorzaakt door je eigen gedachten over dat feit. Het feit voelt als tegenslag, of als onmacht, of oneerlijk, of ondoenlijk, of ‘dit slaat nergens op’, of als vechten tegen de bierkaai etc.

Vervolgens bepaal je of zo wilt blijven kijken of dat je je inkleuring wilt veranderen. Dat doe je keer op keer.

Door je onmiddellijk bewust te worden dat je jezelf ‘uit groen’ aan het bewegen bent kun je je blik richten naar die kanten van het feit die je ‘groen’ stemmen. Stel jezelf de vraag: ‘Wat is hier leuk aan?’

Train jezelf in een beter samenspel tussen emotie en cognitie. Kies bewust een kleur!

  • Geniet van het proces! Werk nooit ergens naar toe, werk erin. Dat doe je in groen. Breng je energie naar dat moment. Herken en erken je eigen beweegredenen en maak een feestje van een feit.
  • Stop met de logische redenatie tussen een feit en je primaire reactie en blijf uit de buurt van mensen die dit ineffectieve gevoel versterken. De vicieuze cirkel wordt steeds versterkt doordat mensen altijd op zoek gaan naar de reden van de primaire gemoedstoestand.

“Ik snap wel dat je boos bent, want….”. Er wordt een directe link gelegd tussen de feiten en de niet effectieve gemoedstoestand. Daarmee bestendig je de verbinding tussen een feit en je emotie.

  • Geniet van de voordelen van een negatief feit.
    Verbreek de verbinding tussen een feit en je primaire mentale stemming over dat feit. Altijd! Dan zul je zien dat je veel minder last hebt van de dingen waarop je geen invloed hebt en ligt een burn-out niet langer op de loer.

Weten hoe dit in de praktijk werkt?

Managers hebben regelmatig te maken met ziekteverzuim door stress, overspannenheid en burn-out. Hoe ga er als manager zelf mee om en hoe ondersteun je je medewerkers?

Bespaar jezelf de stress en schrijf je in voor onze open training die wij speciaal voor operationele managers hebben ontwikkeld en die op 25 april a.s. van start gaat.

Leer in slechts drie dagdelen waardevolle, maar vooral snelle en effectieve manieren om anders met het fenomeen werkdruk en met de mentale stemmingen van je medewerkers om te gaan. Je gaat er jarenlang profijt van hebben.

Klik hier om je in te schrijven.

We ontmoeten je graag op 25 april bij Unieplaza in Culemborg

RSS


Geen blog meer missen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond One Minute Coaching?
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *