Het nut van aannames

Het nut van aannames

Er zijn vier mentale stemmingen (zie model) die allemaal gerelateerd zijn aan intrinsieke motivatie. In de non-verbale communicatie met mensen zijn alle stemmingen verrassend genoeg makkelijk te lezen. Zeker als je erop let.

Stel je eens voor dat je deze mentale stemmingen van de ander niet alleen kunt lezen, maar met die kennis kunt anticiperen op hun intrinsieke motivatie, door aannames te doen.

Wat? Aannames doen…. dat is toch heel gevaarlijk?
Welnee, het kan juist heel nuttig zijn.

Hoe dan?

Realiseer je dat stemmingen dynamisch zijn en dat stemmingen (on)bewust en (on) bedoeld zeer snel veranderen. Ze zijn afhankelijk van de situatie. Iets wat het ene moment grijs is, is een moment later rood en even later geel. Hierbij is er geen enkele stemming goed of fout. Het gebeurt ons gewoon en vaak onbewust.

Bijvoorbeeld: je zit geboeid in een gesprek te luisteren (groen) en dan klopt een collega nogal hard tegen de deur. Je bent even afgeleid (grijs), of je bent even geërgerd (rood). Je reageert, gaat het gesprek aan en even later ben je weer volledig geconcentreerd in het gesprek (groen).

Interessant voor jou als leidinggevende of als oplettende collega zijn twee dingen:

  1. De mentale stemmingen sturen ons gedrag.

    Voorbeeld? Stel dat je tijdens een meeting even afhaakt (grijs), dan is een starende blik op dat moment een logisch gevolg. Je kunt het enthousiasme faken, maar dat houd je niet lang vol.

  2. De mentale stemmingen staan los van de feiten. Ongeacht met welk feit je te maken hebt, je kunt er altijd voor kiezen om gemotiveerd te zijn.

    Voorbeeld? Je loopt gehaast naar je auto omdat je een strak schema hebt voor een volgende afspraak. Dan zie je dat een van de banden leeg is. Vanaf dat moment kun je je eigen mentale stemming kiezen. Ook groen behoort tot die mogelijkheden. Zeker als je je beseft dat je in deze stemming het snelst tot een oplossing komt, is dit zeker geen slechte keuze.

Hoe herken je de verschillende mentale stemmingen van mensen?

De uitdaging (groen) bij een ander herken je aan een gefocuste houding, het oprecht luisteren en samenvatten. In de uitdaging ben je op je best. Je zit als het ware ‘in’ het gesprek. Je ziet het aan de geconcentreerde blik. Het knikken. Je hoort het aan de vragen die worden gesteld. Dat zijn vragen die inhaken op het onderwerp.

In de spanning en verkramping (geel) zie je beren, ben je bang om fouten te maken en wil je heel graag een goed resultaat. In deze gemoedstoestand zoek je vaak hulp en bevestiging, vooral omdat je naar jezelf kijkt door de kritische ogen van de ander. De blik van de persoon is bij deze stemming vaak wat naar binnen gekeerd. In deze mentale stemming hoor je aarzeling en zie je mensen wat wegkijken. De informatie komt vaak vervormd binnen en je ziet dat mensen constant op zoek zijn naar de juiste woorden.

In de frustratie of woede (rood) wijs je naar en beschuldig je anderen. Deze gemoedstoestand gaat vaak met heel veel (ingehouden) energie plaats. Mensen kunnen rood aanlopen, voelen hun eigen lichaamstemperatuur stijgen. Je ziet mensen vaak grote armbewegingen maken en hun stem verheffen. In deze cirkel wil je je punt maken en sta je niet meer op ontvangen.

In de afhaakmodus (grijs) ben je met gedachten ergens anders en ontvang je geen informatie. Je herkent het aan staren, wegkijken, onderuit gezakt zitten. Vaak word wat cynisch of sceptisch. In deze stemming neem je afstand en relativeer je.

En bedenk je steeds weer: Iedere kleur is een momentopname. Maak gebruik van je intuïtie in het moment, benoem het gedrag en doe een aanname op de mentale stemming vanuit verwondering.

Hoe doe je dat dan?

Stel je voor dat je een nieuwe medewerker aan het inwerken bent. De eerste twee weken gaan best goed en dan in de derde week meldt zij zich ziek. Na een aantal dagen is ze er weer met ‘een vaag verhaal’ over dat ze iets verkeerd gegeten heeft. De volgende week doet ze haar werk naar behoren. In de daaropvolgende week vraagt ze een half uur eerder vrij om haar moeder op te halen van het vliegveld. Intuïtief voel je aan dat ’iets’ in het gedrag van de nieuwe medewerkster niet klopt en je gaat in gesprek.

  • Benoem wat je ziet met verwondering en respect.

Begin met het benoemen van het gedrag. Doe dit zo feitelijk mogelijk. “Ik zie je eerder naar huis gaan, ik merk dat je in de derde week ziek werd”. Durf daarna een aanname te doen op de geringe (re) motivatie en niet over de oorsprong, of de oorzaak. “Volgens mij ben je niet echt gemotiveerd voor deze klus”. Laat dan een stilte vallen. Stel geen vragen!

  • Luister tussen de regels door.

Na je aanname krijg je vaak excuses, verklaringen, verdedigingen etc. De kunst is nu niet letterlijk naar deze excuses te luisteren. Maak in je reactie hierop gebruik van zinnen als: “Ik hoor je excuses maken”. Doe dit respectvol. Respectvol omgaan met de ander is de ander spiegelen en de keuze bij de ander laten. Geef mensen bewegingsvrijheid en laat ze zien en horen dat je de keuzes doorziet en dat elke keuze goed is. Heb respect voor de normen en waarden, ook al zijn ze niet de jouwe.

  • Maak altijd gebruik van je meest positieve intentie.

Geloof in de ander en laat je verwondering merken voor de gedachten en gedragingen van de ander. “Ik hoor je zeggen dat je ervoor gaat, ik merk het alleen nog niet”. Heb respect voor de verwoording van de ander en durf je eigen beelden terug te geven. Wees eerlijk en positief.

  • Maak gebruik van de vier communicatietechnieken complimenteren, inspireren, confronteren en provoceren waarmee je de aanname doet om de ander uit te nodigen te bewegen in de mentale stemmingen.

Je geeft een oprecht persoonlijk compliment. “Wat ik zo goed aan je vind, is je creativiteit bij het oplossen van problemen”. Stilte. De ander kijkt, knikt of mompelt iets in afwachting van het volgende. Dan zeg je bijvoorbeeld: “Ik heb de indruk dat je het niet naar je zin hebt”. Op deze confrontatie komt vaak een reactie. Een verdedigende, vragende, verklarende reactie. Zoom daar niet te lang op in! Voor je het weet geloven mensen hun persoonlijke verklaringen en hebben ze direct een reden te blijven doen wat ze gedaan hebben.

Maak daarna gebruik van inspirerende zinnen als: “Stel je eens voor dat je je creativiteit zou inzetten om meer uit deze job te halen. Ik weet zeker dat je het meer naar je zin gaat krijgen”.

  • Stel geen vragen zolang die ander niet uitgedaagd is.

Stel tijdens deze fasen geen vragen. Door het stellen van vragen, krijg je vaak een sociaal wenselijke beschrijving, een excuus of een levensbetering. Ga pas vragen stellen als de ander echt bereid is te zoeken naar oplossingen voor de situatie.  Tot dat moment nodig je de ander steeds uit te bewegen naar zijn of haar uitdaging.  Bijvoorbeeld met een inspiratie als: “Stel je voor dat je je creativiteit gaat inzetten om meer lol in je werk te creëren. Wat een voldoening zou dat je geven”.

Het resultaat?

Ook als de ander dit beeld niet direct bevestigt, of zelfs ontkent, je hebt je gedachten, je verwachtingen, en eventueel je twijfels op tafel gelegd. Je hebt openheid van zaken gegeven. ‘It’s out in the open’. En het goede nieuws is dat deze momenten de echte beweegredenen zichtbaar maken. Het laat zien of iemand het werk ècht leuk vindt en de ambitie heeft zich te willen verbeteren. Het duurt vaak niet lang meer of het is duidelijk wat de medewerker ècht wil. Door aannames te doen ben je sneller op de kern van datgene dat de ander beweegt of juist tegenhoudt om in beweging te komen.

Wil je weten hoe jij met One Minute Coaching kunt werken?

Ook eens ervaren hoe het is om respectvol aannames te doen en daarmee de motivatie van de ander te triggeren? We organiseren regelmatig introduction workshops en open trainingen voor teamleiders en managers die meer uit hun communicatie en samenwerking met medewerkers willen halen. Met de kennis van de stemming van anderen en de technieken bespaar je veel tijd en gedoe. Je komt sneller tot de kern zonder ruis op de lijn.

Ben je nieuwsgierig zijn naar de snelheid en oprechtheid van One Minute Coaching? Schrijf je dan nu in! Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

RSS


Geen blog meer missen en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond One Minute Coaching?
Meld je hier aan voor de nieuwsbrief!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *