Coachen is niet praten óver maar praten mét

Praten met

Wat is het verschil tussen een training en een wedstrijd?

Een training is niet voor het eggie, er staan geen belangen op het spel en als het fout gaat zijn er geen nadelige consequenties. Bij een wedstrijd gaat het ergens om. Het kan fout gaan, het kan goed uitpakken.

Dat geldt ook voor het aanspreken van een medewerker. Je kunt dit oefenen, zoals in een training, zonder dat de persoon in kwestie aanwezig is, of je kunt de ander aanspreken in het moment zelf, met het risico dat het alle kanten op kan gaan. Dat de medewerker boos of beledigd is, of er een discussie ontstaat.

Dat is ook exact de reden dat veel leidinggevenden liever ‘praten over’ dan ‘praten met’.

Laatst sprak ik een teamleider en die vertelde mij dat hij graag in alle rust allerlei praktijkonderwerpen bespreekt met zijn mensen. Zo vertelde hij dat een van zijn werkvoorbereiders moeite heeft met de houding van een van zijn monteurs. Tijdens de 1-op-1-meeting met de werkvoorbereider besprak de teamleider ‘hoe anders om te gaan’ met die monteur. De veronderstelling van deze teamleider was dat de communicatie tussen beiden dan zou verbeteren. Vandaar dat hij er behoorlijk wat uren instak. Na afloop van iedere meeting gingen de teamleider en de werkvoorbereider met een goed gevoel uit elkaar. Vervolgens maakte de werkvoorbereider ondanks al zijn goede voornemens geen gebruik van de tips om zijn monteur aan te spreken. Zijn excuses: “geen tijd”, “geen goed moment kunnen vinden”, “gebroken weken” etc.  Voor veel mensen is dit heel herkenbaar. De druk van de praktijksituatie wordt te hoog en het ‘moment van de waarheid’ uitgesteld.

Hoe zou het effectiever kunnen?

Door als teamleider hen beiden rechtstreeks aan te spreken. Stel je eens voor dat de teamleider zowel de werkvoorbereider als de monteur zou aanspreken in het moment en hen ter plaatse zou coachen, wat zou hij kunnen zeggen?

  • De teamleider zou kunnen verwoorden wat hij ziet en weet: “Ik zie dat jullie in gesprek zijn met elkaar. Dat is mooi. Ik heb begrepen dat je het moeilijk vind om met elkaar op een lijn te komen. Hierdoor wordt direct duidelijk wat de situatie en de sfeer is”.
  • Vervolgens zegt hij tegen de werkvoorbereider: “Ik weet dat je respect hebt voor jouw monteur, zou jij hem eens een compliment kunnen geven?” Door vanuit het positieve en het directe te communiceren straal je het vertrouwen uit dat beiden er mogen zijn en het goed (gaan) doen.
  • De werkvoorbereider geeft vervolgens het compliment aan de monteur. Misschien wel geen daverend compliment, maar toch. Het is een begin en oefening baart kunst. De monteur zal op een compliment altijd positief reageren. Het is een start van een betere samenwerking.
  • De teamleider sluit af met een inspiratie voor beiden: “Ik weet zeker dat jullie elkaar vinden. Uiteraard vraagt dat inspanning van jullie. Ik reken erop dat jullie die zullen geven aan deze situatie”.

Zo’n aanpak geeft duidelijkheid en openheid. Er zijn geen geheimen voor elkaar. Er wordt nu mét de ander gesproken en niet over de ander. Ook worden er geen theoretische plannen geschreven en aanpakken bedacht, zoals dat nu nog vaak gebeurt in afwezigheid van de ander, in bila’s en tussentijdse voortgangsgesprekken.

Het effect van de interventie in de praktijk is vele malen groter. De werkvoorbereider wordt beter in zijn coaching en ziet direct hoe de monteur ermee omgaat. Bovendien ziet de teamleider de werkvoorbereider aan het werk en hoort de monteur hoe er over hem gedacht wordt.

De echte wedstrijd blijft hoe dan ook spannend. Het spannende voor de werkvoorbereider is dat alles nu in één keer op tafel ligt en dat hij niet weet hoe (vooral) de monteur gaat reageren. Door het direct in praktijk te brengen is alles in direct duidelijk en leren teamleider, werkvoorbereider én monteur van het gesprek.

Bij One Minute coaching on-the-job wordt leren en werken ook gecombineerd, waardoor het veel effectiever is.

Wil je leren hoe dit werkt?

Ik heb een uniek aanbod voor jou en je collega’s: De One Minute Workshop!

In een gratis One Minute Coaching workshop laat ik je ervaren hoe je on-the-job kunt coachen. Ik kom langs bij jou op kantoor en we gaan samen aan de slag.

De voorwaarden zijn eenvoudig: zorg dat er minimaal 10 medewerkers en een teamleider, manager of andere leidinggevende aanwezig is, maak een half uur vrij voor de workshop en meld je aan via deze link.

Let op: dit aanbod geldt tot eind mei en daarna vervalt het, dus zorg dat je je snel aanmeldt. Ik hoop je binnenkort te ontmoeten.

Je kunt ook naar ons toekomen. Er zijn regelmatig introductieworkshops en open trainingen. Check de kalender voor de data en schrijf je snel in.

 

RSS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *