Blog

Wat beweegt mij en wat beweegt jou?

Heb je jezelf weleens afgevraagd wat je ècht beweegt. Waarom je de dingen die je doet, doet zoals je ze doet. Elke dag weer, met in mijn geval, tomeloze energie. Ik vraag het me regelmatig af, als ik als trainer weer sta te stuiteren voor een groep mensen.

Mijn eigen onderzoek naar de mindset beweegt me keer op keer te kijken naar de invloed van de situatie op de mindset. In welke mentale stemmingen bevinden mensen zich en wat doen mensen om zichzelf te motiveren, ondanks de situatie? En ik realiseer me steeds meer dat de zaadjes voor de interesse in de mindset al op jonge leeftijd in mijn systeem geplant zijn.

De sleutel

Vanaf het eerste moment dat ik me als vier jarig jochie bewust werd van geluiden en emoties om me heen, ben ik al met gedrag en het observeren van gedrag bezig.

Op die leeftijd ging ik vaak samen met mijn zusje op onderzoek uit in en om het huis. Mijn ouders, die met zijn tweeën een succesvolle onderneming draaiden, waren er niet altijd om een oogje in het zeil te houden. Er viel nog weleens een vaasje, de hond was niet blij dat wij hem poppenkleertjes aantrokken en de TV bleek niet goed tegen water te kunnen…

Kattenkwaad zullen we het maar noemen.

Omdat ze het zo druk had was mijn moeder niet altijd even voorspelbaar in haar gedrag. Het was voor ons als kinderen telkens weer spannend. In wat voor een bui was ze als ze na een drukke dag thuis kwam? Zwaaide er wat voor me of viel het mee? De ene keer kwam ik er makkelijk vanaf, kwam ze niet meer bij van het lachen, en een andere keer werd ze laaiend.

Omdat ik nooit van tevoren wist hoe de vlag erbij hing, leerde ik onbewust haar reactie te voorspellen. Ik hield haar tred in de gaten als ze aan kwam lopen op de galerij van de flat waar we woonden. Aan het tempo, de kordaatheid in haar stappen, het getik van haar hakken, leerde ik inschatten in welke gemoedstoestand ze was.

Aan de manier waarop mijn moeder vervolgens haar sleutels pakte, de sleutel in het slot omdraaide – soms resoluut, soms afgeleid – kon ik definitief opmaken hoe laat het was; ‘hommeles’ of ‘niks aan de hand’.

De sleutel in het slot werd voor mij de sleutel tot het herkennen van de mindset

Vanaf dat moment wakkerde het mijn alertheid op stemmingen en gedrag van anderen aan. Later ging ik gedrag van mensen op meerdere vlakken bestuderen. En weer later probeerde ik dit toe te passen op mijn eigen gedrag.

Ik ontdekte dat ik, door het herkennen van stemmingen en het daarop aanpassen van mijn mindset, invloed kreeg op het gedrag van een ander. En dat van mijzelf. Ik besefte dat ik de sleutel voor mijn eigen stemming en mijn eigen geluk zelf in de hand had. Zo leerde ik mijn eigen gedrag onder controle te krijgen. Niet langer toegeven aan luiheid, verveling, of negativiteit.

Nee, ik bepaal mijn eigen motivatie, onder iedere omstandigheid.

Wil jij ook je eigen mindset en die van je team kunnen herkennen?

Als leidinggevende is het belangrijk om je persoonlijk te ontwikkelen om daarmee ook je medewerkers beter te kunnen begeleiden. Een open training bij One Minute Coaching geeft je tools om blijvende verandering in jouw mindset en die van de ander te borgen. Na de training ben je in staat om de mentale stemmingen bij jezelf en bij anderen te (her)kennen en deze via de vier One Minute Coaching communicatietechnieken te beïnvloeden. Tijdens de open training kun je uitgebreid oefenen met leidinggevenden van andere organisaties en word je door onze trainingsacteur uitgedaagd grote stappen te zetten ten behoeve van je eigen persoonlijke ontwikkeling.

De eerstvolgende open training start op 4 december a.s. Er zijn nog enkele plekken vrij, dus schrijf je snel in, zodat je nog dit jaar met deze kennis aan de slag kunt.

 

 

RSS

Blijvende gedragsverandering in een minuut, onmogelijk?

verandering in 1 minuut

Als het gaat om het gedrag van de mensen om ons heen, hebben we vaak behoorlijk veel wensen. Ik heb laatst eens met een viertal managers van een bedrijf een overzicht gemaakt van de gedragingen van hun medewerkers die ze graag anders zouden willen zien. Dat lijstje zag er zo uit:

  1. Iemand die anderen van het werk houdt
  2. Iemand die jou steeds de beslissingen laat nemen. ‘Zeg jij het maar!’
  3. Iemand die er niet alles uit haalt wat erin zit. ‘Het gaat toch goed zo”
  4. Iemand die alles vanuit het negatieve benadert. “Dit gaat niet goed en dit kan beter en…”
  5. Iemand die altijd beren ziet bij aanvang van een project. “Ik ben bang dat…”
  6. Iemand die denkt in ‘wij’ en ‘zij’
  7. Iemand die reactief is en meer pro-activiteit mag laten zien
  8. Iemand die zijn werk nooit af krijgt en altijd begint met: ‘Sorry…….’
  9. Iemand die niet luistert
  10. Iemand die in alles meegenomen wil worden
  11. Iemand die te weinig afstemt met jou als manager

We willen het liefst dat dit gedrag verandert, of dat de persoon in kwestie op zijn minst stopt met dit gedrag. Vandaar dat veel managers of teamleiders vaak meerdere malen met deze medewerkers in gesprek gaan en herhaaldelijk op hen inpraten om ander gedrag ‘af te dwingen’. Ze refereren op zulke momenten aan de momenten dat dit gedrag zichtbaar was op de afdeling.

Wat zonde van de tijd!

Gedrag verandert alleen met toestemming van de ander en dat begint bij bewustwording van het actuele gedrag.

Daar heb je twee personen voor nodig.

De persoon die de spiegel voorhoudt en de mentale pijn en plezier reactie oproept en de persoon die in de spiegel kijkt en het gevoel meekrijgt met het huidige beeld om er iets aan te gaan doen.

Stap 1: Bewustwording

One Minute Coaching at a time. Mensen veranderen alleen als ze het zelf willen. Je kunt als buitenstaander de ander hooguit prikkelen, het is aan hen om hier wat mee te doen. Gedragsverandering begint bij bewustwording. Laat de ander in jouw afwezigheid het inzicht krijgen. Geef de credits aan de persoon zelf voor de stappen die hij of zij bereid is te zetten of reeds gemaakt heeft. “Blijvende gedragsverandering in een minuut, onmogelijk?” verder lezen

RSS

We drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was!

alles blijft zoals het was

Volgens de cijfers van het NRTO (de branchevereniging voor trainen & opleiden) bedraagt de gezamenlijke omzet van bedrijfstrainingen en – opleidingen € 3,4 miljard in Nederland per jaar.

Bedrijfsopleidingen, trainingen en cursussen aan mensen die veronderstellen dat het geleerde door de deelnemers in een werksituatie daadwerkelijk in praktijk wordt gebracht.

….Veronderstellen…  

Organisaties die hun medewerkers bedrijfsopleidingen laten volgen zonder deze kennis te borgen, gooien geld over de balk

Wat het onderwerp van de bedrijfsopleiding ook is, uiteindelijk moet dit worden toegepast in de praktijk. De meeste mensen die deze opleidingen inkopen of verzorgen gaan ervan uit dat dit vanzelf gaat. En niets is minder waar.

Verandering gaat One Minute at a time

Voor echte verandering heb je constante coaching van de ander nodig
Er is begeleiding, coaching en sturing binnen het bedrijf voor nodig.

Mensen zijn hardnekkig in het vasthouden aan oude gewoonten
Ook al snappen ze het belang van een andere aanpak

Hoe verloopt een succesvolle implementatie?

Bij het implementeren van veranderingen zijn er een drietal fasen waar de betreffende medewerker doorheen moet om uiteindelijk zijn of haar nieuwe kennis in de praktijk te brengen.

1)     De bewustwordingsfase

Veel mensen zijn zich vaak niet bewust dat ze terugvallen in de oude aanpak en hebben een spiegel nodig in de vorm van coaching om te weten dat ze het anders doen dan afgesproken. In deze fase is de intrinsieke motivatie om het anders te gaan doen essentieel.

De coach is ervoor om die intrinsieke motivatie te triggeren.

2)     De veranderingsfase “We drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was!” verder lezen

RSS

Mindset, de motor van duurzame resultaten

Mindset

Stel, je bent een leidinggevende van een team en je krijgt de opdracht om je mensen te begeleiden terwijl je hun resultaten een maand lang niet kan bekijken. Je mag je alleen focussen op de leer- en werk instelling van de medewerkers aan de hand van gesprekken die je met ze hebt, de manier waarop ze met teleurstellingen omgaan, zich van hun taken kwijten, enzovoort.

Zou je op basis hiervan kunnen doorgronden wat de resultaten zijn?

‘Pas als de resultaten tegenvallen wordt er naar de instelling gekeken’.

Iedere afdelingsmanager, teamleider, divisie- of bedrijfsdirecteur heeft dezelfde belangen. Namelijk de gestelde doelen te realiseren en de teamresultaten te halen. Als dat lukt is het mooi meegenomen. Als het niet lukt wordt vaak gekeken naar de medewerkers die de target niet haalden. Aandacht met de nadruk op een andere strategie. Een andere aanpak. In ieder geval iets anders. Wat dan ook. Het uitgangspunt daarbij zijn altijd de resultaten. Vaak wordt er daarna pas naar de instelling gekeken. Stel dat je dit zou omdraaien… “Mindset, de motor van duurzame resultaten” verder lezen

RSS

De feedback regel is achterhaald! Hoe geef je feedback die wel verandering teweeg brengt? 

Zeg als leidinggevende nooit meer wat het gedrag van een ander met jou doet.

Een bekende stelregel rond het geven van feedback, diep ingeworteld in het bedrijfsleven en in het leven van veel gezinnen, is te vertellen wat het gedrag van een ander met jou doet. Bijvoorbeeld:

“Ik zie dat je je target niet hebt gehaald en dat stemt me diep teleur”.

“Je bent nu voor derde keer te laat tijdens deze meetings en daar baal ik van”.

Zinnen die in de jaren 90 van de vorige eeuw wellicht nog impact hadden vanwege toen heersende arbeidsethos onder jonge medewerkers, komen bij millennials niet aan. Bij feedback als ‘ik had dit niet van jou verwacht’, ‘je stelt me teleur’, denken zij vaak: “Dat is dan jouw probleem”.

En gelijk hebben ze.

Welke benadering heeft meer impact?

“De feedback regel is achterhaald! Hoe geef je feedback die wel verandering teweeg brengt? “ verder lezen

RSS