Blog

Pijnlijke momenten op de werkvloer. Met One Minute Coaching communiceer je veerkrachtiger!

Veel spreekwoorden en gezegden zijn absoluut waar. Als er iets ècht niet waar is, is het de uitdrukking: “Schelden doet geen zeer, slaan veel meer”. Mensen kunnen elkaar namelijk enorm pijn doen met woorden. Vooral omdat deze woorden kunnen blijven hangen in de gedachten van de ontvanger en daar gaan opspelen, knagen en cirkeltjes blijven draaien.

Het wordt nog erger als allerlei gedachten bijkomen als: “Ik had dàt moeten zeggen”. Of: “Waarom heb ik nu niet dat gedaan en gezegd?”. “De volgende keer als ik haar of hem tegenkom dan….”

Het blijft dus niet bij dat ene pijnlijke moment.

Laatst sprak ik een teamleider die een aantal dagen daarvoor een vervelend ‘akkefietje’ had met een van zijn mensen, waarbij er een aantal verwensingen naar zijn hoofd waren geslingerd. Deze situatie met alles wat daarin gezegd was, was gaan ‘malen in zijn hoofd’. Gedurende het opvolgende weekend lukte het hem niet om deze gedachten ‘uit zijn hoofd’ te krijgen. Hij kon daarom geen tel van zijn weekend genieten. Maandagochtend kwam hij mentaal behoorlijk gesloopt op de zaak zonder een duidelijk plan.

Wat veroorzaakt deze smeulende schade van zo’n gebeurtenis?

  • Analyseren en bedenken wat beter zou zijn geweest. “Ik wou dat ik….”. Een bekend gezegde: “A(l)s is verbrande turf”.
  • Willen begrijpen waarom de ander zo doet. “Waarom doet iemand nu zo…?” Stel geen vragen aan een ander als die er niet bij is.
  • Het persoonlijk maken. “Heb je een hekel aan mij of zo…”
    Of: “We liggen elkaar nu eenmaal niet”.
  • Denken, denken en denken zonder een actie daaraan te verbinden.

Wat kun je doen om de opmerkingen een positieve richting te geven?

  1. Maak het niet persoonlijk. Hierdoor hecht je niet te veel waarde aan de woorden van een ander. Bedenk je dat diegene die jou vervelende zaken toewenst, dat waarschijnlijk ook doet in de richting van anderen.
  2. Zodra deze situatie en de woorden die gezegd zijn, gaan malen in je hoofd, roep het een ‘halt’ Veel mensen hebben de gewoonte achteraf deze praktijksituaties uitgebreid te analyseren. Hoe eerder je daarmee ‘stopt’ hoe beter. Als gedachten namelijk eenmaal op gang zijn, zijn ze moeilijker te stoppen.
  3. Kijk naar de toekomst en besef je dat het gebeurd is om jou verder te helpen. “Wat helpt het je” is een betere vraag dan “Waarom overkomt dit mij nu weer?” Hierdoor inspireer je jezelf.
  4. Benoem de kwaliteiten van de betreffende persoon waar je het akkefietje mee hebt gehad voor jezelf. Niet om te verklaren wat er gebeurd is, maar om met mildheid naar de persoon te kijken.

Gebruik deze gebeurtenis om jezelf te versterken. Ook de momenten dat mensen minder prettige dingen tegen je zeggen.

One Minute Coaching biedt tools en communicatietechnieken die je mentale veerkracht als teamleider enorm kunnen versterken.

Wil je dit leren? Of ervaren?

Dat kan!

Ik ga de komende maanden het land in om gratis 30 minuten One Minute Coaching workshops te geven.

Om hiervoor in aanmerking te komen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Zorg ervoor dat minimaal 10 geïnteresseerde medewerkers, inclusief teammanager(s) en/of leidinggevende(n) bereid zijn om mee te doen
  • Regel een geschikte locatie bij jou op kantoor
  • Maak ruim 30 minuten vrij om aan de workshop deel te nemen.

Tijdens de One Minute Workshop ga ik met jullie aan de slag en laat ik je ervaren wat One Minute Coaching voor jullie kan doen. Daarbij demonstreer ik ook onze webapplicatie die ingezet kan worden om het functioneren van je collega’s te kunnen monitoren.

No strings attached.

Als extra bonus krijg je een exemplaar van mijn boek Wat een geluk! Jij hebt een topsportmentaliteit.

Klik hier om een afspraak te maken.

 

 

RSS

Wat beweegt jou?

Heb je jezelf weleens afgevraagd wat je ècht beweegt. Waarom je de dingen die je doet, doet zoals je ze doet. Elke dag weer, met in mijn geval, tomeloze energie. Ik vraag het me regelmatig af, als ik als trainer weer sta te stuiteren voor een groep mensen.

Mijn eigen onderzoek naar de mindset beweegt me keer op keer te kijken naar de invloed van de situatie op de mindset. In welke mentale stemmingen bevinden mensen zich en wat doen mensen om zichzelf te motiveren, ondanks de situatie? En ik realiseer me steeds meer dat de zaadjes voor de interesse in de mindset al op jonge leeftijd in mijn systeem geplant zijn.

De sleutel

Vanaf het eerste moment dat ik me als vier jarig jochie bewust werd van geluiden en emoties om me heen, ben ik al met gedrag en het observeren van gedrag bezig.

Op die leeftijd ging ik vaak samen met mijn zusje op onderzoek uit in en om het huis. Mijn ouders, die met zijn tweeën een succesvolle onderneming draaiden, waren er niet altijd om een oogje in het zeil te houden. Er viel nog weleens een vaasje, de hond was niet blij dat wij hem poppenkleertjes aantrokken en de TV bleek niet goed tegen water te kunnen…

Kattenkwaad zullen we het maar noemen.

Omdat ze het zo druk had was mijn moeder niet altijd even voorspelbaar in haar gedrag. Het was voor ons als kinderen telkens weer spannend. In wat voor een bui was ze als ze na een drukke dag thuis kwam? Zwaaide er wat voor me of viel het mee? De ene keer kwam ik er makkelijk vanaf, kwam ze niet meer bij van het lachen, en een andere keer werd ze laaiend.

Omdat ik nooit van tevoren wist hoe de vlag erbij hing, leerde ik onbewust haar reactie te voorspellen. Ik hield haar tred in de gaten als ze aan kwam lopen op de galerij van de flat waar we woonden. Aan het tempo, de kordaatheid in haar stappen, het getik van haar hakken, leerde ik inschatten in welke gemoedstoestand ze was.

Aan de manier waarop mijn moeder vervolgens haar sleutels pakte, de sleutel in het slot omdraaide – soms resoluut, soms afgeleid – kon ik definitief opmaken hoe laat het was; ‘hommeles’ of ‘niks aan de hand’.

De sleutel in het slot werd voor mij de sleutel tot het herkennen van de mindset

Vanaf dat moment wakkerde het mijn alertheid op stemmingen en gedrag van anderen aan. Later ging ik gedrag van mensen op meerdere vlakken bestuderen. En weer later probeerde ik dit toe te passen op mijn eigen gedrag.

Ik ontdekte dat ik, door het herkennen van stemmingen en het daarop aanpassen van mijn mindset, invloed kreeg op het gedrag van een ander. En dat van mijzelf. Ik besefte dat ik de sleutel voor mijn eigen stemming en mijn eigen geluk zelf in de hand had. Zo leerde ik mijn eigen gedrag onder controle te krijgen. Niet langer toegeven aan luiheid, verveling, of negativiteit.

Nee, ik bepaal mijn eigen motivatie, onder iedere omstandigheid.

Wil jij ook je eigen mindset en die van je team kunnen herkennen?

Als leidinggevende is het belangrijk om je persoonlijk te ontwikkelen om daarmee ook je medewerkers beter te kunnen begeleiden. Een open training bij One Minute Coaching geeft je tools om blijvende verandering in jouw mindset en die van de ander te borgen. Na de training ben je in staat om de mentale stemmingen bij jezelf en bij anderen te (her)kennen en deze via de vier One Minute Coaching communicatietechnieken te beïnvloeden. Tijdens de open training kun je uitgebreid oefenen met leidinggevenden van andere organisaties en word je door onze trainingsacteur uitgedaagd grote stappen te zetten ten behoeve van je eigen persoonlijke ontwikkeling.

De eerstvolgende open training start op 4 december a.s. Er zijn nog enkele plekken vrij, dus schrijf je snel in, zodat je nog dit jaar met deze kennis aan de slag kunt.

 

 

RSS

Blijvende gedragsverandering in een minuut, onmogelijk?

verandering in 1 minuut

Als het gaat om het gedrag van de mensen om ons heen, hebben we vaak behoorlijk veel wensen. Ik heb laatst eens met een viertal managers van een bedrijf een overzicht gemaakt van de gedragingen van hun medewerkers die ze graag anders zouden willen zien. Dat lijstje zag er zo uit:

  1. Iemand die anderen van het werk houdt
  2. Iemand die jou steeds de beslissingen laat nemen. ‘Zeg jij het maar!’
  3. Iemand die er niet alles uit haalt wat erin zit. ‘Het gaat toch goed zo”
  4. Iemand die alles vanuit het negatieve benadert. “Dit gaat niet goed en dit kan beter en…”
  5. Iemand die altijd beren ziet bij aanvang van een project. “Ik ben bang dat…”
  6. Iemand die denkt in ‘wij’ en ‘zij’
  7. Iemand die reactief is en meer pro-activiteit mag laten zien
  8. Iemand die zijn werk nooit af krijgt en altijd begint met: ‘Sorry…….’
  9. Iemand die niet luistert
  10. Iemand die in alles meegenomen wil worden
  11. Iemand die te weinig afstemt met jou als manager

We willen het liefst dat dit gedrag verandert, of dat de persoon in kwestie op zijn minst stopt met dit gedrag. Vandaar dat veel managers of teamleiders vaak meerdere malen met deze medewerkers in gesprek gaan en herhaaldelijk op hen inpraten om ander gedrag ‘af te dwingen’. Ze refereren op zulke momenten aan de momenten dat dit gedrag zichtbaar was op de afdeling.

Wat zonde van de tijd!

Gedrag verandert alleen met toestemming van de ander en dat begint bij bewustwording van het actuele gedrag.

Daar heb je twee personen voor nodig.

De persoon die de spiegel voorhoudt en de mentale pijn en plezier reactie oproept en de persoon die in de spiegel kijkt en het gevoel meekrijgt met het huidige beeld om er iets aan te gaan doen.

Stap 1: Bewustwording

One Minute Coaching at a time. Mensen veranderen alleen als ze het zelf willen. Je kunt als buitenstaander de ander hooguit prikkelen, het is aan hen om hier wat mee te doen. Gedragsverandering begint bij bewustwording. Laat de ander in jouw afwezigheid het inzicht krijgen. Geef de credits aan de persoon zelf voor de stappen die hij of zij bereid is te zetten of reeds gemaakt heeft. “Blijvende gedragsverandering in een minuut, onmogelijk?” verder lezen

RSS

We drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was!

alles blijft zoals het was

Volgens de cijfers van het NRTO (de branchevereniging voor trainen & opleiden) bedraagt de gezamenlijke omzet van bedrijfstrainingen en – opleidingen € 3,4 miljard in Nederland per jaar.

Bedrijfsopleidingen, trainingen en cursussen aan mensen die veronderstellen dat het geleerde door de deelnemers in een werksituatie daadwerkelijk in praktijk wordt gebracht.

….Veronderstellen…  

Organisaties die hun medewerkers bedrijfsopleidingen laten volgen zonder deze kennis te borgen, gooien geld over de balk

Wat het onderwerp van de bedrijfsopleiding ook is, uiteindelijk moet dit worden toegepast in de praktijk. De meeste mensen die deze opleidingen inkopen of verzorgen gaan ervan uit dat dit vanzelf gaat. En niets is minder waar.

Verandering gaat One Minute at a time

Voor echte verandering heb je constante coaching van de ander nodig
Er is begeleiding, coaching en sturing binnen het bedrijf voor nodig.

Mensen zijn hardnekkig in het vasthouden aan oude gewoonten
Ook al snappen ze het belang van een andere aanpak

Hoe verloopt een succesvolle implementatie?

Bij het implementeren van veranderingen zijn er een drietal fasen waar de betreffende medewerker doorheen moet om uiteindelijk zijn of haar nieuwe kennis in de praktijk te brengen.

1)     De bewustwordingsfase

Veel mensen zijn zich vaak niet bewust dat ze terugvallen in de oude aanpak en hebben een spiegel nodig in de vorm van coaching om te weten dat ze het anders doen dan afgesproken. In deze fase is de intrinsieke motivatie om het anders te gaan doen essentieel.

De coach is ervoor om die intrinsieke motivatie te triggeren.

2)     De veranderingsfase “We drinken een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was!” verder lezen

RSS

Mindset, de motor van duurzame resultaten

Mindset

Stel, je bent een leidinggevende van een team en je krijgt de opdracht om je mensen te begeleiden terwijl je hun resultaten een maand lang niet kan bekijken. Je mag je alleen focussen op de leer- en werk instelling van de medewerkers aan de hand van gesprekken die je met ze hebt, de manier waarop ze met teleurstellingen omgaan, zich van hun taken kwijten, enzovoort.

Zou je op basis hiervan kunnen doorgronden wat de resultaten zijn?

‘Pas als de resultaten tegenvallen wordt er naar de instelling gekeken’.

Iedere afdelingsmanager, teamleider, divisie- of bedrijfsdirecteur heeft dezelfde belangen. Namelijk de gestelde doelen te realiseren en de teamresultaten te halen. Als dat lukt is het mooi meegenomen. Als het niet lukt wordt vaak gekeken naar de medewerkers die de target niet haalden. Aandacht met de nadruk op een andere strategie. Een andere aanpak. In ieder geval iets anders. Wat dan ook. Het uitgangspunt daarbij zijn altijd de resultaten. Vaak wordt er daarna pas naar de instelling gekeken. Stel dat je dit zou omdraaien… “Mindset, de motor van duurzame resultaten” verder lezen

RSS