Blog

Hoe verander je gewoonten blijvend? Trigger de mindset met One Minute Coaching!

Trigger de mindset met One Minute Coaching

Mensen zijn gewoontedieren. Gewoonten bestaan uit patronen die maar nauwelijks te veranderen lijken, vooral als er geen intrinsieke reden voor verandering is.

Alle gewoonten zitten op dezelfde manier in elkaar. Of het nu gaat om de gewoonte te roken, te laat te komen, ruim op tijd te komen, andere mensen te onderbreken etc. Ze hebben allemaal eenzelfde patroon. De hardnekkigheid van je gewoonten is afhankelijk van de tijdsduur en de kracht waarmee ze in ons systeem zijn geworteld.

En nu komt ie: anders dan de meeste mensen denken zijn gewoonten vrij eenvoudig te doorbreken!

Wat zijn de do’s en don’ts om de ander te helpen om gewoonten te doorbreken?

Hoe niet? Hoe wel?
Vragen stellenTriggeren, spiegelen, aannames doen
AdviserenPositieve toekomstbeelden schetsen op inspirerende manier
ProblematiserenUitgaan van de persoonlijke kwaliteiten van de betreffende persoon
VergelijkenPositief confronteren
CynismeProvocatie
Instructie gevenIntrinsieke motivatie raken
Lange gesprekkenKorte momenten
OvertuigenInspireren
UitleggenPijn en plezier helpen visualiseren
Onder druk zettenGebruik maken van de drijfveren van de ander

Stel, een vriend van je is een hardnekkig roker en je wilt hem van zijn gewoonte afhelpen. Raak dan zijn mindset! De mindset is de veroorzaker van de gewoonte.

Hoe help je de ander niet van zijn of haar gewoonten af?

Niet door uit te leggen dat het onverstandig is met de gewoonte door te gaan. Rationele redenen om ergens mee te stoppen of iets anders te gaan doen, zijn voor de hand liggende redenen die iedereen kan bedenken. Het is nu eenmaal ongezond en duur om te blijven roken. Dat weet iedereen. En toch is zelfs een zoveelste prijsstijging niet voldoende voor veel rokers om te stoppen.

Wat werkt wel?

Mentale redenen hebben een enorme impact op de persoon zelf. Vandaar dat notoire rokers na een hartaanval onmiddellijk kunnen stoppen. Dat signaal is een wake up call en gaat verder dan alleen de waarschuwing op het pakje sigaretten. De wake up call laat de persoon mentale (en fysieke) pijn intens ervaren. En van die pijn wil men wèl af.

Dus zoek naar de mentale reden en geef dat mentale signaal.
Ineens blijkt veranderen niet zo moeilijk meer te zijn!

Een andere reden is het plezierige vooruitzicht dat stoppen met de gewoonte met zich meebrengt. Vandaar dat veel aanstaande moeders direct na de positieve zwangerschapstest stoppen met roken. Ze willen er immers alles aan doen om een gezonde baby ter wereld te brengen.

Wil je gewoonten veranderen, raak de mindset!

Met One Minute Coaching kun je op verschillende manieren achterhalen wat iemands mindset of mentale stemming is. Door het gebruik van onze vier beproefde communicatietechnieken kun je die mindset positief beïnvloeden. Hierdoor zullen gewoonten blijvend veranderen.

  • Wil je weten hoe je gewoonten van anderen kunt coachen in korte tijd?
  • Wil je ervaren hoe dat werkt?
  • Wil je ervaren dat dat werkt?

Volg de open training One Minute Coaching. Een training die speciaal is ontwikkeld voor leidinggevenden en teamleiders.

In slechts drie dagdelen kom je in het bezit van onmisbare vaardigheden waarmee je staat bent om de mindset van anderen te raken, te beïnvloeden en daadwerkelijk blijvende verandering te creëren. Stel je voor hoeveel verschil je daarmee maakt in je dagelijks leven maar vooral tijdens jouw coaching op de werkvloer!

Begin met de verandering van je eigen gewoonten en meld je aan voor de open training die in 2019 van start gaat. Klik hier voor meer info.

RSS

Verantwoordelijkheid, durf jij weg te lopen na een korte coaching?

Verantwoordelijkheid; een woord dat snel is uitgesproken en maar pas vorm krijgt als er actie op wordt genomen. Door verantwoordelijkheid te ‘geven’ of te ‘nemen’ verbind je er een actie aan en wordt verantwoordelijk een werkwoord. Verantwoordelijkheid is te vergelijken met de wind. Je merkt de kracht van de wind pas als er iets in beweging wordt gezet.

Hoe kun je verantwoordelijkheid voor je laten werken?

Door letterlijk afstand en ruimte te nemen van de ander. Dat kan uiteraard alleen als de verantwoordelijkheid voelbaar bij de ander ligt.

Hoe dan?

Door op het einde van je interventie op respectvolle wijze weg te lopen.

Veel leidinggevenden willen ook zien dat de alle woorden goed landen, dat de ander hen echt goed begrepen heeft. Juist door oogcontact te blijven houden, nemen veel medewerkers (vaak onbewust) de gelegenheid om de interventie te verzachten en waar mogelijk, de verantwoordelijkheid weer terug te geven. Medewerkers krijgen de kans om vragen te stellen, de inhoud in te gaan, naar voorbeelden te vragen, weerstand te geven enz.

Hierdoor blijft het op het einde van deze interventies vaak onduidelijk wie verantwoordelijk is. Je kunt dit als leidinggevende afdwingen door letterlijk te zeggen: “Jij moet verantwoordelijkheid nemen”. In dat geval leg je verantwoordelijkheid op en wordt het een verplichting.

Met het weglopen geef je ruimte en laat je de ander voelen wat verantwoordelijkheid is en wordt de motivatie om daar wat mee te doen bij veel mensen groter. Je laat de ander ervaren wat er gevraagd wordt.

Natuurlijk hebben veel mensen die dit voor het eerst horen weerstand op het ‘weglopen’. Wellicht dat je je daarin herkent. “Je laat de ander in de steek”, is een veel gehoorde reactie.

Ja, voor even”, is mijn antwoord vaak. Daarmee wordt voor even het gevoel van ‘eenzaamheid’ voor even vergroot en daardoor voelt de ander zijn of haar verantwoordelijkheid”.

Of mensen reageren met: “Dit kun je niet maken. Hoe moet dat voor de ander voelen?”

Wellicht vervelend, of ongemakkelijk”, is mijn antwoord. “Al snel zullen veel medewerkers de boodschap begrijpen, want ook al ben je weg, je blijft in de buurt”.

Welke woorden werken op zulke momenten niet?

Uitspraken als “Wij”, “Hoe kan ik je helpen?”, “Ik snap dat je het lastig vindt” of “Als je er niet uitkomt weet je me te vinden”, ontkrachten de verantwoordelijkheid van de ander.

Welke woorden laten de ander verantwoordelijkheid ervaren?

Woorden waar vertrouwen van afstraalt. En een band tussen gever en nemer. Als je tegen de ander zegt: “Jij kunt het” of “Ik geloof in jou” en vervolgens de verantwoordelijkheid voelbaar bij de ander laat. Door afstand te nemen voeg je de daad bij het woord.

En niet al te lang daarna, na een dagdeel bijvoorbeeld, check je wat de ander ermee heeft gedaan en vindt je volgende interventie plaats. Op deze manier gaat verantwoordelijkheid aan het werk.

CTA: Door je medewerkers aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid word jij een nog betere leidinggevende.

In de open training One Minute Coaching besteden we veel aandacht aan hoe jij dit doet en hoe je daarmee jouw positie als leidinggevende kunt versterken. Met One Minute coaching:

  • train je jouw veerkracht
  • krijg je tools in handen om mentale stemmingen bij je medewerkers te herkennen,
  • leer je de vier One Minute Coaching communicatie technieken, waardoor je veel effectiever on the job en in het moment kunt coachen.

Het voordeel van deze open training is dat je tijdens de training kunt oefenen met collega leidinggevenden en tussen de trainingen door het geleerde direct in de praktijk kunt brengen.

Je zult versteld staan van het effect van deze training op jou en dus ook op jouw team.

Schrijf je snel in. Er zijn nog enkele plekken vrij.

RSS

Voornemens volhouden en daadwerkelijk veranderen? Neem een coach

Ken je dat, dat je jezelf hebt voorgenomen om zaken anders aan te pakken?

Je maakt afspraken in je eigen belang en geeft je volle commitment. Je begint er vol enthousiasme aan en toch pak je niet door. Je haakt al snel af.

Te gek voor woorden, als je het goed beseft. Als je echt je voornemen vol wilt houden, heb je in veel gevallen een ander, bijvoorbeeld een coach, nodig. De ander die je spiegelt op je eigen afspraken en de uitvoering daarvan. Je bent in de loop van de jaren zelf namelijk erg goed geworden in het bedenken van excuses en het uitstellen van voorgenomen acties. Zelfs als het acties betreft die je echt kunnen helpen en beter kunnen maken.

Grenzen stellen

Laatst vertelde een manager mij dat een zeer hardwerkende medewerkster met zichzelf had afgesproken dat ze op vrijdagmiddag vrij zou nemen als ze over haar maximaal aantal uren van de week heen was. De eerstvolgende vrijdagmiddag waarop ze al ruim over het aantal afgesproken werkuren heen was, was ze nog steeds bezig. Toen de manager haar hierop aansprak, gaf ze aan nog graag te willen blijven omdat er nog zoveel te doen was. Pas na krachtig aandringen van deze manager, die er op stond dat ze het kantoor verliet om weekend te vieren, ging ze. Schoorvoetend en twee uur later dan ze met zichzelf had afgesproken. Zonder de interventie van de manager was ze gebleven en had ze zichzelf waarschijnlijk over de kop gewerkt.

En zo herken je je wellicht in de volgende thema’s jezelf of je collega’s.

“Dit gaat mij niet meer gebeuren”

Een teamleider die de gewoonte heeft om alle ellende van zijn mensen op te lossen, vaak aan het einde van het liedje stank voor dank krijgt en na de zoveelste sof roept, ‘dit gaat mij niet meer gebeuren’…..om tot zijn schrik een half jaar later exact hetzelfde te doen.

Een directeur die een medewerker voortdurend beschermt, helpt, begeleidt, salarisverhoging geeft, allemaal vanuit de overtuiging dat er veel in deze persoon zit. Om vervolgens te horen te krijgen dat deze medewerker bij de concurrent gaat werken voor iets meer salaris en vervolgens roept….. ‘dit gaat mij niet meer overkomen’…… Om na een jaar in dezelfde valkuil te stappen.

“Nu ben ik er klaar mee”

Een accountmanager die in de verkoop naar klanten altijd de gewoonte heeft net iets meer aan te bieden dan mogelijk is, waardoor hij met zijn collega’s van de binnendienst in de clinch ligt, omdat ze het niet eens zijn met zijn verkoopmethode. En na het laatste akkefietje met een collega roept, ‘nu ben ik er klaar mee’. ‘Ik beloof nooit meer iets aan welke klant dan ook!’ om ditzelfde gedrag een aantal weken later weer gewoon te herhalen.

Dit en nog vele andere voorbeelden zijn herkenbaar, vervelend voor de belanghebbenden en vragen om ander gedrag. Hoezeer de persoon zich daarvan ook bewust is, veranderen lukt meestal pas echt als een ander (bijvoorbeeld een coach) zich er positief kritisch mee gaat bemoeien en de oprechte spiegel voorhoudt.

In het bedrijfsleven is een teammanager met coachvaardigheden een must om gedragsverandering te borgen

Deze teammanager heeft echter zelf ook baat bij het aanleren van de juiste vaardigheden en blijft ook alleen scherp als hij zelf ook getraind wordt.

Meld je aan voor de Open Training One Minute Coaching en leer hoe je gedragsverandering blijvend implementeert

One Minute Coaching is een methode die teammanagers traint en begeleidt in het succesvol en blijvend implementeren van gedragsverandering. One Minute Coaching biedt een Open Training voor teamleiders en managers om deze vaardigheden in drie dagdelen te onderzoeken en aan te leren. Samen met de door ons ontwikkelde One Minute Coaching webapplicatie biedt deze training de oplossing voor managers die blijvende gedragsverandering op de werkvloer wensen.

De eerstvolgende Open Training start op 4 december a.s. en vindt plaats in onze nieuwe trainingslocatie UniePlaza in Culemborg. Er is ruimte voor maar maximaal 10 aanmeldingen. Reserveer snel jouw plek!

 

RSS

Pijnlijke momenten op de werkvloer. Met One Minute Coaching communiceer je veerkrachtiger!

Veel spreekwoorden en gezegden zijn absoluut waar. Als er iets ècht niet waar is, is het de uitdrukking: “Schelden doet geen zeer, slaan veel meer”. Mensen kunnen elkaar namelijk enorm pijn doen met woorden. Vooral omdat deze woorden kunnen blijven hangen in de gedachten van de ontvanger en daar gaan opspelen, knagen en cirkeltjes blijven draaien.

Het wordt nog erger als allerlei gedachten bijkomen als: “Ik had dàt moeten zeggen”. Of: “Waarom heb ik nu niet dat gedaan en gezegd?”. “De volgende keer als ik haar of hem tegenkom dan….”

Het blijft dus niet bij dat ene pijnlijke moment.

Laatst sprak ik een teamleider die een aantal dagen daarvoor een vervelend ‘akkefietje’ had met een van zijn mensen, waarbij er een aantal verwensingen naar zijn hoofd waren geslingerd. Deze situatie met alles wat daarin gezegd was, was gaan ‘malen in zijn hoofd’. Gedurende het opvolgende weekend lukte het hem niet om deze gedachten ‘uit zijn hoofd’ te krijgen. Hij kon daarom geen tel van zijn weekend genieten. Maandagochtend kwam hij mentaal behoorlijk gesloopt op de zaak zonder een duidelijk plan.

Wat veroorzaakt deze smeulende schade van zo’n gebeurtenis?

  • Analyseren en bedenken wat beter zou zijn geweest. “Ik wou dat ik….”. Een bekend gezegde: “A(l)s is verbrande turf”.
  • Willen begrijpen waarom de ander zo doet. “Waarom doet iemand nu zo…?” Stel geen vragen aan een ander als die er niet bij is.
  • Het persoonlijk maken. “Heb je een hekel aan mij of zo…”
    Of: “We liggen elkaar nu eenmaal niet”.
  • Denken, denken en denken zonder een actie daaraan te verbinden.

Wat kun je doen om de opmerkingen een positieve richting te geven?

  1. Maak het niet persoonlijk. Hierdoor hecht je niet te veel waarde aan de woorden van een ander. Bedenk je dat diegene die jou vervelende zaken toewenst, dat waarschijnlijk ook doet in de richting van anderen.
  2. Zodra deze situatie en de woorden die gezegd zijn, gaan malen in je hoofd, roep het een ‘halt’ Veel mensen hebben de gewoonte achteraf deze praktijksituaties uitgebreid te analyseren. Hoe eerder je daarmee ‘stopt’ hoe beter. Als gedachten namelijk eenmaal op gang zijn, zijn ze moeilijker te stoppen.
  3. Kijk naar de toekomst en besef je dat het gebeurd is om jou verder te helpen. “Wat helpt het je” is een betere vraag dan “Waarom overkomt dit mij nu weer?” Hierdoor inspireer je jezelf.
  4. Benoem de kwaliteiten van de betreffende persoon waar je het akkefietje mee hebt gehad voor jezelf. Niet om te verklaren wat er gebeurd is, maar om met mildheid naar de persoon te kijken.

Gebruik deze gebeurtenis om jezelf te versterken. Ook de momenten dat mensen minder prettige dingen tegen je zeggen.

One Minute Coaching biedt tools en communicatietechnieken die je mentale veerkracht als teamleider enorm kunnen versterken.

Wil je dit leren? Of ervaren?

Dat kan!

Ik ga de komende maanden het land in om gratis 30 minuten One Minute Coaching workshops te geven.

Om hiervoor in aanmerking te komen moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Zorg ervoor dat minimaal 10 geïnteresseerde medewerkers, inclusief teammanager(s) en/of leidinggevende(n) bereid zijn om mee te doen
  • Regel een geschikte locatie bij jou op kantoor
  • Maak ruim 30 minuten vrij om aan de workshop deel te nemen.

Tijdens de One Minute Workshop ga ik met jullie aan de slag en laat ik je ervaren wat One Minute Coaching voor jullie kan doen. Daarbij demonstreer ik ook onze webapplicatie die ingezet kan worden om het functioneren van je collega’s te kunnen monitoren.

No strings attached.

Als extra bonus krijg je een exemplaar van mijn boek Wat een geluk! Jij hebt een topsportmentaliteit.

Klik hier om een afspraak te maken.

 

 

RSS

Wat beweegt mij en wat beweegt jou?

Heb je jezelf weleens afgevraagd wat je ècht beweegt. Waarom je de dingen die je doet, doet zoals je ze doet. Elke dag weer, met in mijn geval, tomeloze energie. Ik vraag het me regelmatig af, als ik als trainer weer sta te stuiteren voor een groep mensen.

Mijn eigen onderzoek naar de mindset beweegt me keer op keer te kijken naar de invloed van de situatie op de mindset. In welke mentale stemmingen bevinden mensen zich en wat doen mensen om zichzelf te motiveren, ondanks de situatie? En ik realiseer me steeds meer dat de zaadjes voor de interesse in de mindset al op jonge leeftijd in mijn systeem geplant zijn.

De sleutel

Vanaf het eerste moment dat ik me als vier jarig jochie bewust werd van geluiden en emoties om me heen, ben ik al met gedrag en het observeren van gedrag bezig.

Op die leeftijd ging ik vaak samen met mijn zusje op onderzoek uit in en om het huis. Mijn ouders, die met zijn tweeën een succesvolle onderneming draaiden, waren er niet altijd om een oogje in het zeil te houden. Er viel nog weleens een vaasje, de hond was niet blij dat wij hem poppenkleertjes aantrokken en de TV bleek niet goed tegen water te kunnen…

Kattenkwaad zullen we het maar noemen.

Omdat ze het zo druk had was mijn moeder niet altijd even voorspelbaar in haar gedrag. Het was voor ons als kinderen telkens weer spannend. In wat voor een bui was ze als ze na een drukke dag thuis kwam? Zwaaide er wat voor me of viel het mee? De ene keer kwam ik er makkelijk vanaf, kwam ze niet meer bij van het lachen, en een andere keer werd ze laaiend.

Omdat ik nooit van tevoren wist hoe de vlag erbij hing, leerde ik onbewust haar reactie te voorspellen. Ik hield haar tred in de gaten als ze aan kwam lopen op de galerij van de flat waar we woonden. Aan het tempo, de kordaatheid in haar stappen, het getik van haar hakken, leerde ik inschatten in welke gemoedstoestand ze was.

Aan de manier waarop mijn moeder vervolgens haar sleutels pakte, de sleutel in het slot omdraaide – soms resoluut, soms afgeleid – kon ik definitief opmaken hoe laat het was; ‘hommeles’ of ‘niks aan de hand’.

De sleutel in het slot werd voor mij de sleutel tot het herkennen van de mindset

Vanaf dat moment wakkerde het mijn alertheid op stemmingen en gedrag van anderen aan. Later ging ik gedrag van mensen op meerdere vlakken bestuderen. En weer later probeerde ik dit toe te passen op mijn eigen gedrag.

Ik ontdekte dat ik, door het herkennen van stemmingen en het daarop aanpassen van mijn mindset, invloed kreeg op het gedrag van een ander. En dat van mijzelf. Ik besefte dat ik de sleutel voor mijn eigen stemming en mijn eigen geluk zelf in de hand had. Zo leerde ik mijn eigen gedrag onder controle te krijgen. Niet langer toegeven aan luiheid, verveling, of negativiteit.

Nee, ik bepaal mijn eigen motivatie, onder iedere omstandigheid.

Wil jij ook je eigen mindset en die van je team kunnen herkennen?

Als leidinggevende is het belangrijk om je persoonlijk te ontwikkelen om daarmee ook je medewerkers beter te kunnen begeleiden. Een open training bij One Minute Coaching geeft je tools om blijvende verandering in jouw mindset en die van de ander te borgen. Na de training ben je in staat om de mentale stemmingen bij jezelf en bij anderen te (her)kennen en deze via de vier One Minute Coaching communicatietechnieken te beïnvloeden. Tijdens de open training kun je uitgebreid oefenen met leidinggevenden van andere organisaties en word je door onze trainingsacteur uitgedaagd grote stappen te zetten ten behoeve van je eigen persoonlijke ontwikkeling.

De eerstvolgende open training start op 4 december a.s. Er zijn nog enkele plekken vrij, dus schrijf je snel in, zodat je nog dit jaar met deze kennis aan de slag kunt.

 

 

RSS