Aannames doen zonder te oordelen is dé manier om nieuwe medewerkers te screenen

oordelen

 

In veel bedrijven is er op dit moment een tekort aan (goed) personeel. Dat geldt zeker voor de Callcenter branche. Deze branche heeft geen positief imago; veel jongeren vinden het werk aan de telefoon niet aantrekkelijk.

Goed en gemotiveerd personeel vinden is dus een grote uitdaging. Zowel om ze aan boord te krijgen krijgen als ze te houden. Daar zijn uiteraard goed doordachte inwerkprogramma’s voor. Deze programma’s worden bij veel bedrijven tussen de 10 à 20 werkdagen afgewerkt, voordat mensen de gelegenheid krijgen om hun vaardigheden zelfstandig in te zetten voor de nieuwe organisatie.

Is daar zoveel tijd voor nodig?

Nee.

Kleurencirkel

Want, stel dat je de werkinstelling van de nieuwe medewerker kunt lezen en daarmee kan voorspellen hoe deze medewerker zijn baan gaat oppakken. Hoeveel tijdwinst zou je daar niet mee kunnen maken?

Stel dat de nieuwe mensen open staan voor coaching, mentale veerkracht blijken te hebben en dat ze in betrekkelijk korte tijd steeds weer terug bewegen naar hun uitdaging (zie model). Wat is de voorspellende waarde van deze mentale veerkracht?

Stel dat je het verschil ziet tussen het sociaal wenselijke gedrag en de oprechte motivatie van deze medewerker. Hoeveel sneller zou je iets kunnen zeggen over zijn of haar leerbereidheid en de kansen voor een succesvolle samenwerking? 

Observeer je nieuwe medewerkers zonder ze te veroordelen

Mensen vertellen heel veel met hun non-verbale communicatie. Denk aan: de wijze waarop ze tijdens de classroom sessie kijken en luisteren naar datgene dat hen wordt aangeboden. De vragen die ze stellen en of ze überhaupt vragen stellen. De aantekeningen die ze wel of niet maken, hun aanwezig zijn tijdens de pauzes met collega’s.

Dit en nog veel meer zegt veel over de mindset van de mensen. Zijn ze uitgedaagd (groen), hebben ze spanning of zijn ze verkrampt (geel), zie je frustratie (rood) of zelfs (grijs)?

Aannames doen

De mindset van de mensen laat zich dus makkelijk lezen. Hoe kun je effectiever gebruik van het lezen van non-verbale communicatie?

Door in het moment aannames te doen en deze terug te geven aan de ander. Dit doe je uiteraard op een positieve manier:

Ik zie je het laatste half uur regelmatig naar buiten kijken

of:

Ik merk dat je heel veel aantekeningen maakt”.
“Ik zie je aandachtig luisteren tijdens de uitleg van de collega”,

of

Ik zie je voor de tweede keer te laat terugkomen van pauze”.

Allemaal herkenbare voorbeelden en nu komt ie: niet gevolgd door een vraag (en daarmee een onderzoek naar de reden van het gedrag)!

Je gaat uit van je feitelijke waarneming zonder naar de oorzaak te vragen. Als je dit wel doet krijg je vaak de verbale sociaal wenselijke uitleg die soms haaks kan staan op je eigen constateringen. Hierdoor ga je ongemerkt twijfelen aan je eigen waarnemingen.

Je kunt als graadmeter aanhouden dat als iemand in 60% van de tijd of meer in groene cirkel (zijn of haar uitdaging) zit, je een uitstekende medewerker voordat moment in huis gaat halen.

De gemoedstoestanden zijn een leidraad voor de werk- en leerinstelling en de veerkracht waarmee de nieuwe medewerker door de stemmingen heen beweegt. Elke mentale stemming is goed. Je hoeft en je kunt niet de hele tijd in je groene cirkel zitten, het vermogen waarmee je naar de groene cirkel beweegt voorspelt veel over je leerbereidheid, je coachbaar zijn en je veranderingsgezindheid.

Waardeoordelen

Elke mentale stemming die de medewerker toont is goed. Heb respect voor de bewuste of onbewuste keuze die de nieuwe medewerker maakt. Veroordeel hem of haar niet. Je aanname wordt des te krachtiger als je er geen waardeoordeel aan geeft.

Hé, het valt me op dat…..”.

Betrek de keuze van de mindset niet op jezelf. Vat het niet persoonlijk op en blijf positief.

Identificatie

Een van de grootste uitdagingen is om naar de nieuwe medewerker te kijken zonder te bedenken wat je hem of haar allemaal zou wensen. Sommige mensen hebben enorm veel talent, zijn werkelijk geknipt voor het vak en maar beschikken niet over de juiste werkinstelling.

Veel leidinggevenden, trainers, coaches focussen zich op medewerkers die niet uit de verf komen. Durf te constateren dat het niet gaat werken en neem afstand. Door je te identificeren en te bedenken wat jij allemaal met hun talent zou doen, verspil je heel veel tijd en aandacht aan deze mensen en trek je aan het einde vaak toch nog aan het kortste eind.

Juist dan kom je in een oordelende fase terecht. Je veroordeelt de werk- en leerinstelling. Je vindt er wat van. Dit vertroebelt je objectieve waarnemen.

Kortom: Er lopen heel veel goede medewerkers rond. Durf risico’s te nemen en aannames te doen met mensen die in eerste instantie misschien niet het perfecte profiel hebben, maar wel over de juiste leer- en werkinstelling beschikken. Daar kun je zomaar veel verder mee komen.

Uniek aanbod: 30 minuten One Minute Screening

Ik kom je nieuwe medewerkers in 30 minuten ‘screenen’ op basis van de principes van One Minute Coaching!

Volledig in de lijn van dit blog zal ik samen met de teamleider rondlopend het waarnemen, het kijken naar de mindset van jullie medewerkers, oefenen.

Dit is je kans om te ervaren wat je met One Minute Coaching kunt doen. Neem contact met me op dan maken we een afspraak.

Ik hoop je binnenkort te ontmoeten!

 

 

RSS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *